Як розбиратися в мистецтві: 30 базових понять мистецтвознавства

Для того, щоб освоїти будь-яку тему, потрібно почати з бази, тобто ознайомитись з поняттями, якими оперують спеціалісти у своїх розповідях, лекціях чи навіть художніх книгах, пов’язаних з нею. На цей раз однією із тем ми обрали мистецтво. Вам не обов’язково запам’ятовувати усі терміни, варто зрозуміти, уявити собі ці предмети, виділити особливості техніки чи жанру, – ви подумки повернетесь до них тоді, коли зустрінете в тексті і засвоївши, зможете легко вживати, розмовляючи про мистецтво. Звичні поняття, як от: портрет, пейзаж, мольберт та інші більш буденні, ми вважали за потрібне не повторювати, а ті, що вважаються професійними, зібрали у дописі.

А

Абрис– синонім слова обрис – загальний вигляд предмета, окреслений лінією; контур, силует, риси чогось.

Ампір – французький стиль 1-ї третини XIX ст. Використовується в архітектурі, портретному живописі та декоративно-ужитковому мистецтві. Відзначається строгою величчю, помпезністю, елегантністю та використанням військових емблем чи зброї часів Стародавнього Риму, лаврових вінців, крилатих грифонів, сфінксів, левів та подібних символів в оздобленні предметів та споруд.

Aнфас, фас – зображення людини, повернутої обличчям до глядача, спереду в портретному живописі.

А секко, секко – різновид техніки стінних розписів; виконується по висохлій штукатурці фарбами, розтертими на рослинному клеї, яйці або змішаними з вапном, що створює його особливу розбіленість, приглушеність яскравих кольорів. За допомогою такого прийому було виконано розпис Сікстинської капели.

Б

Батальний жанр (від франц. Bataille – битва) – жанр образотворчого мистецтва, присвячений темі війни і військового життя. Найчастіше зображуються сцени сухопутних і морських битв, військових походів минулого і сучасності.

Батік – техніка ручного розпису бавовняних тканин: малюнок наноситься за допомогою воску, після чого тканина опускається в барвник, який забарвлює не покриті воском ділянки.

В

Вальор – ледь помітна різниця між тонами одного і того ж кольору, яка передає світло та тінь, додає предметам об’єму.

Вензель – переплетені між собою великі початкові літери імені та прізвища (іноді по-батькові), що утворюють красивий візерунок чи емблему.

Г

Гіперреалізм – напрямок в європейському та американському мистецтві I960-1980-х рр., який характеризується надто реалістичними малюнками, які виглядають наче фотографія.

Гравюра – розділ графіки, що включає твори (гравюри), виконані за допомогою друкування з дошки, обробленої різними способами гравірування. Різновидами гравюри є акватинта, ксилографія, літографія, офорт, політіпаж, резерваж.

Градація – чергування, зміна кольору, тону, світлотіні; поступовий перехід відтінків, які разом створюють гармонійне ціле.

Граттаж – (франц. Grattage, від gratter – шкребти, дряпати), спосіб виконання малюнка шляхом процарапування пером або гострим інструментом паперу або картону, залитих тушшю по воску.

Гризайль – живопис одним кольором в сірому тоні або сірий підмальовок.

Гротеск – вид зображення, заснований на контрастному поєднанні фантастики і реальності, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, наближаючись до фарсу. Зображення спотворюються в бік перебільшення, іноді і фантастичного, всі характерні риси, іноді переходять за грань потворного вигляду.

8YEIP5GVCW

Д

Дадаїзм – рух, що виник в Цюріху в 1916 р. в середовищі емігрантів. В образотворчому мистецтві він проявлявся поєднанням забірних карлючок, комбінаціях випадкових предметів  -найбільш поширеною формою творчості дадаїстів був колаж – технічний прийом створення твору зі скомпонованих і наклеєних на плоску основу (полотно, картон, папір) шматочків різноманітних матеріалів: паперу, тканини і т. д.

Деколь – перенесення зображення на скляний, порцеляновий і керамічний посуд (кухлі, тарілки, склянки, попільнички тощо); високостійке зображення на склі, порцеляні, фаянсі, емальованому посуді.

Драпірування – зображення тканини, що вільно спадає або зібрана в красиві складки.

Е

Енкаустика – техніка живопису восковими розплавленими фарбами, які створюють блискучу, жирну, рельєфну поверхню.

Ж

Жікле – ексклюзивні цифрові художні репродукції шедеврів живопису на полотні, які за якістю виконання і передачі кольору не поступаються оригіналу.

З

Золотий перетин – найкомфортніша для ока пропорція, форма, в основі побудови якої лежить поєднання симетрії і золотого перетину, сприяє якнайкращому зоровому сприйняттю і появі відчуття краси і гармонії. Пропорція, при якій одна з двох складових частин у стільки разів більша за іншу, у скільки сама менше цілого.

К

Кракелюр – дрібні тріщини на картині, які не обов’язково виникають через значний вік картини, а можуть бути наслідком неправильної технології: непросохлий шари фарби, неприпустимі змішання пігментів, невідповідне сполучна та багато інших.

Л

Лесування – один з прийомів живописної техніки, що полягає в нанесенні дуже тонких шарів прозорих і напівпрозорих фарб поверх висохлого шару фарби. Основне призначення лесування – досягнення особливої ​​легкості та виразності тону або внесення тонких колірних коректив в деталі живопису.

brodude.ru_5.07.2016_AclgQHn8leU46

М

Маринізм – різновид образотворчого мистецтва, що спеціалізується на зображенні подій на морі — баталій, спортивних змагань, природних явищ тощо. Предметом зображення маринізму є морська стихія, її стан. Інакше — морський пейзаж. Яскравим предстаником цього жанру є Іван Айвазовський.

Мастихін – художній шпатель різних розмірів. Використовується для змішування олійних фарб, для нанесення фарб з туб на палітру, існує також техніка малярства мастихіном.

Муляж – скульптурний зліпок з натури (або зі скульптурного твору), який виконуються з гіпсу або синтетичних мас, і служить копією скульптури або декоративного виробу в музейних експозиціях і вживається як навчальні посібники.

Муштабель – невелика дерев’яна палиця з кулькою на кінці. Служить художникам як опора для правої руки при виконанні дрібних деталей на картині. Муштабель тримають лівою рукою, впираючись кінцем в полотно.

П

Підмальовок – підготовча стадія роботи над картиною, що виконується в техніці багатошарового олійного живопису, шляхом нанесення тонкого шару фарби одного або кількох кольорів.

Прописки – етап роботи, який використовується в техніці олійного живопису: нанесення основних елементів картини, – етап виконання великого полотна, який слідує за подмальовком, передуючи лесуванню.

С

Сепія – 1) прозора коричнева фарба для малюнків пензлем і пером, 2) відтінок коричневого кольору, 3) колір, властивий старим чорно-білим світлинам; імітація такої світлини.

Т

Темпера – фарби, що готуються на основі сухих порошкових мінеральних пігментів та/або їх синтетичних аналогів. Сполучною речовиною темперних фарб є емульсії — натуральні (розведений водою жовток цільного курячого яйця, сік рослин тощо) або штучні (полімери тощо).

Тепер можна переходити до вивчення наступного уроку: Як розбиратися в мистецтві: основні художні напрями та їх представники

comments powered by HyperComments