І в найбільшого генія є кумир (ч.1): Сальвадор Далі, Едуард Мане, Дієґо Веласкес, Уільям Тернер

Знайдеться небагато людей, які б не захоплювались мистецтвом, чи хоча б не знали картини “Монна Ліза”. Ті ж, хто цікавиться мистецтвом, чи займається ним професійно, частіше інших переживають те відчуття, коли тамуєш подих, твій зір прикутий до картини чи скульптури, намагаєшся роздивитись їх дрібні деталі, а у голові крутиться думка: “Як таке могла створити звичайна людина?”. Тепер відомі на весь світ художники, а колись початківці, теж благоговійно тамували подих перед творами великих майстрів. В цьому дописі – про кумирів геніїв мистетва, а також тих, кого вони зневажали.

Спокуса_святого_Антонія
Сальвадор Далі “Спокуса Святого Антонія”

Сальвадор Далі чи не єдиний художник, про життя якого ми можемо дізнатись з його ж власних книг – “Таємне життя Сальвадора Далі” та “Щоденник одного генія”. Вони розкривають таємні сторони особистості генія. Серед інших думок, тут є і відверті висловлення глибокої поваги та щирого захоплення, і не менш відверта зневага до творчості деяких художників.

Рафаель "Святе сімейство Каніджані"
Рафаель “Святе сімейство Каніджані”

Серед художників, до яких Далі відчував особливу прив’язаність, був Рафаель :

“Я б багато віддав, щоб дізнатись все про людину по імені Рафаель”.

“Єдиним великим хужожником в історії”, на думку Далі був Веласкес, про що свідчать його слова:

“Триста років потому він здається єдиним великим художником в історії”.

Не менше захоплення було і творчістю Леонардо да Вінчі та Вермеєра:

“Знайте, що за допомогою пензля можна зобразити найбільш неймовірну мрію, на яку тільки здатем ваш мозок, – але для цього потрібно володіти талантом Леонардо чи Вермеєра”.

350px-Johannes_Vermeer_-_The_lacemaker_(c.1669-1671)
Ян Вермеєр “Кружевниця”

Серед картин Вермеєра Далі виділяв “Кружевницю”.

Кардинально протилежне враження на Далі справляли картини Анрі Матісса:

“Будь-яке полотно Вермеєра – абсолютно повна протилежність будь-якої картини Анрі Матісса, яке можна вважати прямо таки хрестоматійними прикладами безсилля, тому що його живопис при всіх своїх перевагах, не володіє цнотливістю Вермеєра, який навіть не доторкається до своєї моделі. Матісс ґвалтує реальну дійсність, спрощуючи її, збідняючи і зводячи до чогось майже вакхічного”.

2119
Анрі Матісс “Танець”

Дізнатись більше про уподобання Матісса, ви зможете в 2-й частині допису: І в найбільшого генія є кумир (част. 2).

Але найбільш неприхильний Далі був до Тернера:

“З якої сторони не дивися і скільки туману не запускай, все одно найгіршим у світі художником безсумнівно є Тернер”.

zavtrak
Едуард Мане “Сніданок на траві”

Один із видатних імпресіоністів – Едуард Мане, не менше, ніж сюрреаліст Далі відчував пристрасть до творів іспанських митців, зокрема й Веласкеса.

“Веласкес – мій ідеал в живописі”, – заявляв Мане.

В дусі цього художника написані картини “Філософ” і “Ганчірник” Мане. Його також приваблювали картини художників доби Відродження – картина “Станці” Рафаеля, фрески Гірландайо.

071105175048d
Дієго Веласкес “Меніни”

Веласкес мав багатьох прихильників, що звісно не дивно, зважаючи на його неабиякий талант, який проявився ще в юному віці. Проте, як і в інших художників, у нього були свою кумири.

“У юного Веласкеса було три справжніх любові: до Діви Марії, до нареченої і до Ель Греко, який все життя присвятив Богородиці і помер, працюючи над її образом в самий день Благовіщення”.

Ель Греко "Благовіщення"
Ель Греко “Благовіщення”

Вважають, що саме завдяки Тіціану, картини якого так подобались Веласкесу, його палітра стала більш світлою та прозорою.

Веласкес довго чекав поїздки в Італію, де б зміг побачити на власні очі картини італійських митців, якими захоплювався світ, проте його враження було неоднозначним:

“Рафаель де Урбіно не вразив іспанця так, як він цього очікував. Якщо у великого Мікеланджело в картині всюди звучали сила та мужність, то Рафаелю більше підходив епітет “ніжний”.

6921ca6fd0035115cbd1f35d264f8f6d685b7c66
Фрагмент з фільму “Уільям Тернер”

Уільям Тернер, про майстерність якого так різко негативно висловлювався Далі, свого часу прирівнювали за рівнем таланту до великих митців Ренесансу:

“Ландшафти й історичні полотна він писав майстерно. Його порівнювали з Клодом Лорреном, Рембрандтом і Томасом Гейнсборо”.

Наслідування технік та тематики картин художників Відродження невипадкове. В молодому віці на нього справляли “найбльш глибоке враження” картини Рубенса, Пуссена та Рембрандта. Варто сказати  – це хороший приклад для наслідування.

comments powered by HyperComments