І в найбільшого генія є кумир (ч.2): Пабло Пікассо, Анрі Матісс, Поль Гоген

Якими б геніальними ми себе не вважали, завжди є ті, хто кращий за нас. І таких людей дуже важливо мати в своєму оточенні – і для того, щоб усвідомити, що до генія тобі ще дуже далеко, і для того, щоб все таки прагнути ним стати. Навіть ті великі художники, чиїми полотнами зараз захоплюється весь світ, чиї твори копіюють, і всіма силами намагаються досягнути такої ж майстерності, і вони мали своїх кумирів. В цьому дописі про кумирів Пабло Пікассо, Анрі Матісса та Поля Гогена.

А про тих великих майстрів, які були кумирами Сальвадора Далі, Едуарда Мане, Дієго Веласкеса та Уільяма Тернера читайте тут: І в найбільшого генія є кумир (част. 1)

Пабло Пікассо "Авіньйонські діви"
Пабло Пікассо “Авіньйонські діви”

Пабло Пікассо – один з тих митців, до яких слава та визнання прийшли ще в дуже юному віці. Але за цим, звісно, окрім таланту, стояла ще й кропітка праця, підтримка батьків та власні амбіції. Він завжди прагнув більшого, – цим і було обумовлено його бажання переїхати в Париж, де він все більше заглиблювався й захоплювався творчістю імпресіоністів.

Анрі Тулуз-Лотрек "Дві подруги"
Анрі Тулуз-Лотрек “Дві подруги”

“Тільки в Парижі я зрозумів, яким великим художником був Лотрек”.

Як казав Пікассо: “Хороші художники копіюють, великі художники – крадуть”. І він “крав” ідеї інших, серед яких Веласкес, Мане, Енгр, Ель Греко, Делакруа.

Огюст Ренуар "Бал в Мулен де Ла Галлет"
Огюст Ренуар “Бал в Мулен де Ла Галлет”

“Жадібно вбираючи досвід сучасних художників, Пабло не міг уникнути впливу імпресіоністів. Особливо його захоплював Ренуар. І саме під його впливом він вирішив спробувати сили, приступивши до сюжету, який вже був написаний Ренуаром – Мулен де Ла Галлет”.

Пабло Пікассо "Мулен де Ла Галлет"
Пабло Пікассо “Мулен де Ла Галлет”

Пікассо був різнобічною особистістю, і таким самим художником, це можна побачити і з того, наскільки різні стилі полонили його увагу і в не менш різноманітних напрямках він сам працював.

Енгр "Апофеоз Гомера"
Енгр “Апофеоз Гомера”

“Він не тільки детально познайомився з сучасним французьким живописом, але й різними періодами і напрямками живопису ХІХ ст. Особливо його підкорив Енгр і Делакруа”.

Делакруа "Єврейське весілля в Марокко"
Делакруа “Єврейське весілля в Марокко”

“Характеризуючи “голубий” період справедливо говорити про повернення художника до національних джерел, про зв’язок з традиціями романського і готичного мистецтва  Іспанії, про вплив живопису Ель Греко”.

Ель Греко "Коронування Богоматері"
Ель Греко “Коронування Богоматері”

“… з’їздив в Толедо, щоб знову побачити свого улюбленого Ель Греко”.

Поль Сезанн був одним із представників імпресіонізму, а також в свій час працював і в напрямку кубізму, тому не дивно, що володів такою прихильністю Пікассо.

“В 1907 році він став настільки ярим прихильником Сезанна, що поклавши пістолет на стіл, оголосив, що без вагання вистрелить в будь-кого, хто висловить хоч найменший сумнів щодо геніальності цього художника…”

Поль Сезанн "Купальщиці"
Поль Сезанн “Купальщиці”

“В 1907-1908 роках вирішальний вплив на Пікассо здійснив Сезанн, “наш спільний батько”, як називав його Пабло”.

З Анрі Матіссом у Пабло були суперечливі відносини, деякий час вони навіть дещо вороже ставились один до одного, проте це не заважало їм захоплюватись та по достоїнству оцінювати роботи один одного.

“Я забороняю будь-кому з вас висловлюватись проти нього… Матісс – наш найбільший живописець”.

Анрі Матісс "Музика"
Анрі Матісс “Музика”

Анрі Матісс, вибившись з бідності, міг дозволити собі віддатись творчості, а також багато подорожував Європою і Америкою. Відвідав Італію, Німеччину, Англію, Росію.

“В Англії він так високо оцінив живопис Тернера”.

Уільям Тернер "Останній рейс корабля "Відважний"
Уільям Тернер “Останній рейс корабля “Відважний”

Попри те, що картини самого Матісса відзначаються яскравими та чіткими кольорами, без великої кількості тонів та напівтонів, все ж не менш яскрава творчість Вінсента ван Гога не справила враження на художника.

“Видно, Ван Гог менше захопив Матісса, хвороблива пристрасність Ван Гога була чужа його натурі, яка прагнула спокою та ясності”.

Анрі Матісс, не менше свого “ворога” Пабло Пікассо віддавав належне творчості Сезанна. Важко тільки сказати, яку саме з картин “Купальщиці” так оберігав художник, адже варіантів виконання цього сюжету в Сезанна чимало.

“Але більше за все Матісс був зобов’язаний Сезанну. Ще в ранні роки йому вдалося купити його картину “Купальщиці” і він не розлучався з нею в найбільш тяжкі роки”.

Замовники все ж не радили слідувати прикладу Сезанна і не захоплюватись натюрмортами, “яких ніхто не купляє”.

Анрі Матісс "Одаліски"
Анрі Матісс “Одаліски”

Створюючи образи одалісок, можливо, прикладом слугував Ренуар, якого він дуже шанував.

Сильне враження повинен був справити на нього Гоген. Його посмертна виставка для молоді тих років стала справжнім одкровенням. Гоген навчив Матісса розумінню живописної тканини картини як чогось цілісного, він розвинув в ньому чуттєвість до чистих, яскравих плям і площин.

Поль Гоген "Дві Таїтянки на березі"
Поль Гоген “Дві Таїтянки на березі”

Поль Гоген – по-праву називався “дикуном”. Його зовсім не приваблювали пейзажі Франції, де він жив та працював, чи Данії, де жила його дружина та діти. Його манили далекі екзотичні країни, дикі острови.

Гоген мріяв, дивлячись і на інші полотна, не тільки ті, що були зібрані в братів Ароза, як полотна Делакруа, яким він все життя буде захоплюватись: “У цього чоловіка темперамент хижака” – казав Гоген.

Поль Гоген був дуже успішним фінансистом, працівником біржі, проте навіть сумлінно виконуючи свою роботу, маючи справжній дар до переконання попри всю свою замкнутість та похмурість, стрімко піднімаючись по кар’єрній драбині, він кинув все, повністю віддавшись творчості, яка завжди його манила.

“Жодна вдала біржова спекуляція не викликала у біржового посередника такого щему, який викликали у нього картини Енгра, Веласкеса або екзотичне первісне начиння, яке пробуджувало в ньому спогади та навіювало сум”.

Дієго Веласкес "Прялі"
Дієго Веласкес “Прялі”

“З покоління в покоління мистецтво запліднюють великі самці людського стада: “королівський тигр” – Веласкес чи Рембрандт, “грізний лев, який зважувався на все”.

Едуард Мане "Олімпія"
Едуард Мане “Олімпія”

“Під впливом Мане Гоген писав картину за картиною, зокрема натюрморти. Мане був художником, якого в цей період свого життя він вважав чи не найбільш цікавим. Він уважно вивчав його картини”.

Поль Гоген – ще один художник, який був небайдужий до полотен Енгра. Хоча, можна припустити, що не так до картин, як то того що вони відображали – глибокий внутрішній жар, прихований за напускною холодністю. Чи не таким був і сам Гоген?

Гоген, імпресіоніст, аж ніяк не ортодоксальний в своїх смаках, захоплювався Енгром і подібно Делакруа, безперервно повертався до цього художника, в якому відчувається “внутрішнє життя” і під “зовнішньою холодністю… прихований глибокий жар, кипуча пристрасть”.

Поль Гоген "Ніколи більше"
Поль Гоген “Ніколи більше”

“Мартинікські плотна Гогена справили величезне враження на Ван Гога, який побачив в них, як і в попередніх творах свого друга “щось м’яке, щемливе, надзвичайне”.

Проте друзям не завжди вдавалось знаходити спільну мову, та й смаки їх значно відрізнялися між собою.

“Ми з Вінсентом рідко погоджуємось в чому-небудь, особливо коли справа стосується живопису. Він захоплюється Домє, Добіньї, Зіемом і великим Руссо. І навпаки, зневажає Енгра, Рафаеля, Дега – всіх тих, ким захоплююсь я.

Єдгар Дега "Танцювальний клас"
Єдгар Дега “Танцювальний клас”

А Дега в свою чергу захоплювався картинами Гогена, про що йому повідомив Тео ван Гог, який займався продажем його картин:

“Він так захоплюється вашими картинами, що багатьом розповідає про них”.

comments powered by HyperComments
І в найбільшого генія є кумир (ч.1): Сальвадор Далі, Едуард Мане, Дієґо Веласкес, Уільям Тернер
2016-08-10 09:04:50
[…] Дізнатись більше про уподобання Матісса, ви зможете в 2-й частині допису: І в найбільшого генія є кумир (част. 2). […]