Must see: 10 кращих фільмів про журналістику

Журналістська тема, як беззаперечно актуальна, вже давно стала звичною для кінематографу. Зображені на екрані історії – кожна по-своєму – грандіозні, величні і заслуговують, щонайменше, на “Оскарівську” відзнаку. Які шедеври другого тисячоліття про акул пера, ручки, мікрофона і планшета варто додавати у торрент-трекер вже зараз і що робити, коли подивився усі сезони “The Newsroom”? Про це йтиметься у наступних абзацах. Nota bene: не забувайте, що даний перелік не є остаточним, тут зібрані лише найвизначніші роботи, що запам’яталися і кінокритикам, і глядачам.

Життя Девіда Гейла / The Life of David Gale / реж. Алан Паркер, 2003 р.

7156960-R3L8T8D-650-98Професор Девід Гейл – активний прихильник заборони смертної кари в штаті Техас – звинувачується у зґвалтуванні і вбивстві напарниці та ідейної подруги. Втім, сам він не визнає провини, про що і розповідає журналістці Бетсі Блум, яка прибуває до в’язниці з метою записати інтерв’ю. Дівчина теж має сумніви і навіть знаходить докази непричетності Гейла до злочину, але – чи не запізно?..

Алан Паркер, який відзняв перед цим культову музичну стрічку “Стіна”, майстерно вплітає інтригу і елементи трилера у, здавалось би, банальний байопік, даючи зрозуміти: іноді навіть декількох інтерв’ю-сесій недостатньо, щоб повністю осягнути трагедію однієї людської долі.

Фрост протии Ніксона / Frost/Nixon / реж. Рон Говард, 2008 р.

kinoprosmotr.net_kinopoisk.ru-frost_2fnixon-887328Авантюрний та амбіційний Девід Фрост, ведучий розважальних шоу-програм в Австралії та Британії, зголосився “вкусити” політичних оглядачів і колег-журналістів за найболючіше місце. І цим місцем був Уотергейт, а його дієвою особою – пан Президент, Річард Мілхауз Ніксон. Поки американська громадськість ненавиділа і критикувала цього представника істеблішменту, він вдало парирував кожне звинувачення і виходив сухим з води. В свою чергу, гуморист Фрост чомусь вирішує, що саме йому підвладно “розговорити” Ніксона. Заручившись підтримкою трьох друзів – “нишпорок-проноз” Рестона, Берта і Зелника – він укладає контракт на неймовірне інтерв’ю, яке або зробить з нього знаменитість, або прирече на вічне жебракування.

Якщо вас цікавить мистецтво бесіди і пускання шпильок, а також історичний контекст згаданих подій, цей фільм неодмінно прийдеться до смаку.

Сортування / Triage / реж. Даніс Танович, 2009 р.

triageКіноісторія боснійця Даніса Тановича про двох друзів-фотокореспондентів актуальна навіть за 7 років після премєри, адже війни ніколи не змінюються, проте назавжди змінюють людські долі. Кадри воєнних операцій у Курдістані змінюють спокійні, на перший погляд, види рідного міста головного героя. Насправді тут, за тисячі кілометрів від буремного Сходу, кипить куди більш жорстока битва. Битва подумки: між професією і душею, між дружбою і зрадою, між жовтою і блакитною картками…

Фільм починається фразою: “There’s no pattern to who lives or dies in war. In war people die because they do. There’s nothing more to it than that” (“Не можна сказати: ось цей на війні виживе, а цей – загине. На війні люди вмирають. І все”).

Ромовий щоденник / The Rum Diary / реж. Брюс Робінсон, 2011 р.

photo_4e7c47e9ed006Комедійна стрічка за романом гонзо-майстра всіх часів і народів Хантера Стоктона Томпсона розкриває глядачеві історію Пола Кемпа – письменника, журналіста і авантюрного шукача пригод на п’яту точку в одному флаконі. Пол змінює хмарочоси Нью-Йорку на пуерто-риканський клімат, щоб допомогти місцевій газети “Daily News” уникнути закриття. Встигнувши познайомитися з редактором Лотерманом, який носить незграбну перуку, штатним фотокором Бобом Салою та поціновувачем промов Адольфа Гітлера – Мобергом, він навіть не сподівався, що зустріне в Сан-Хуані кохання всього життя. Але і за нього Полу потрібно поборотися.

У випадку, якщо хтось нарікатиме на занадто відверту легковажність “Ромового щоденника”, нагадайте невдоволеному думку Хантера Томпсона стосовно журналістики в цілому: “Виберіть будь-який день, зробіть групове фото десяти найкращих журналістів Америки – і ви отримаєте пам’ятник людській потворності”.

Медіастан / Mediastan / реж. Йоханнес Уолстром, 2013 р.

600Документальна стрічка стала своєрідною відповіддю-протестом Джуліана Ассанжа на фільм “5 влада”. По ту сторону екрану п’ятірка журналістів подорожує Середньою Азією з метою висвітлити рівень свободи слова в країнах регіону та домогтися публікації секретних документів організації WikiLeaks. Протягом усього відеоряду вони натикаються на відмовки і побоювання працівників редакцій оприлюднювати скандальні записи. Що цікаво, у Лондоні та Нью-Йорку на них чекає та ж сама реакція. Які висновки зроблять герої наприкінці подорожі?.

Суперечливість і дискусійність фільму виявляється вже на рівні того, що в команді журналістів як мінімум троє – представники російських медіаструктур. Тому питання достовірності і об’єктивності зображуваного лишається відкритим.

5 влада / The Fifth Estate / реж. Білл Кондон, 2013 р.

THE FIFTH ESTATE

Акторський дует сивого Бенедикта Камбербетча і занадто довірливого Даніеля Брюля розкриває перед нами історію проекту WikiLeaks. Організації, що спромоглася за неповних 6 років прогриміти на світовому рівні завдяки демонстрації шокуючої та засекреченої інформації. Чи то журналісти, чи то хакери Джуліан Ассанж і Даніель Домшайт-Берг створили унікальну платформу, покликану викривати корупцію і обман у вищих ешелонах влади. Розкриття таємних відомостей уславлює вчорашніх програмістів, але згодом кожен з них поодинці вирішує – де розташована особиста межа неповернення, за яку не варто навіть перехилятися. І що буде важливішим: тотальна боротьба за чесну журналістику чи журналістику честі і людяності?

“5 влада” зображує Ассанжа радше як корисливого маніпулятора, ніж борця проти “системи”. Зрозуміло, чому стрічка не сподобалася оригінальному прототипу.

Стрінгер / Nightcrawler / реж. Ден Гілрой, 2014 р.

maxresdefaultДане кіно можна легко сплутати з роботою новинного репортера, який патрулює місто вночі разом із поліцейськими. Більше того, це кіно можна легко сплутати з життям. Здається, що подряпаєш, а з поранення потече правда. Правда очима стрінгера Луїса Блума, який без зайвих вагань перетягне ваше тіло під гарний ракурс операторської камери. І німим свідком скоєного буде лише лос-анджелеська ніч та червоний маслкар, що нестиме свого водія на черговий інцидент…

Декому з критиків головний герой нагадав Патріка Бейтмана – протагоніста фільму “Американський психопат”. Хай там що, але дикі впалі очі Блума, який женеться за сенсаційністю, довго не виходитимуть з вашої пам’яті.

Вбити гінця / Kill the Messenger / реж. Майкл Куеста, 2014 р.

1384070092_1383738829djeremi-renner-v-obraze-opalnogo-jurnalista“Вбити гінця”, мабуть, найдраматичніша картина з нашого переліку. Американський журналіст-розслідувач Гері Вебб, що на початку 2000-х активно досліджував тему владних змов і корупції, у якийсь момент “копнув” там, де глибоко і без спецзнаряддя не обійтись. Своєю серією статей у виданні “San Hose Mercury News” під назвою “Темний Альянс” він фактично звинуватив структуру ЦРУ в причетності наркотичної контрабанди і торгівлі зброєю з нікарагуанськими контрреволюціонерами. Маючи в арсеналі лише побачені і почуті від свідків подробиці, Вебб швидко стикнувся з недовірою і цькуванням колишніх колег по журналістиці. Його життя на очах почало розламуватися під тиском сімейних конфліктів, антипіару в ЗМІ та стеженнями агентів-розвідників…

Історія борця за правду випередила Ассанжівську “WikiLeaks” на 7 років. Проте, на відміну від Джуліана, Гері Вебб не знайшов іншого виходу, як повністю розчаруватися у професії. Безсилий перед обставинами, він обрав єдине рішення – вийти з гри.

Шлях до кліру: саєнтологія та в’язниця віри / Going Clear: Scientology and the Prison of Belief / реж. Алекс Гібні, 2015 р.

going-clear-miscavige-jpg-e1429158154341Документальна робота за мотивами книги пулітцерівського лауреата Лоуренса Райта. Кіновикриття проводить глядачів крізь час: від зародження діанетики і міфів про заморожених людей, скинутих в жерла вулканів мільйони років тому, до сучасної Церкви Саєнтології, медійними представниками якої служать Джон Траволта і Том Круз. Це фільм про вражаючий меш-ап з релігії, ідеології та грамотного бізнес-проекту, що здатен протистояти навіть Податковій службі США.

Як розповів один з героїв інтерв’ю, коли тебе ногами по голові б’є людина, яка має статус подібний до Папи Римського, – починаєш сумніватися у власній непогрішності. Радимо всім тим, хто вірив і продовжує вірити. Будь-кому, у будь-що.

У центрі уваги / Spotlight / реж. Томас Маккарті, 2015 р.

photo_56a5ed7318461На десерт, до вашої уваги цьогорічний номінант премії “Оскар” у 6 категоріях! Кінострічка заснована на реальних подіях, що відбувалися в м. Бостон у 2000-х роках. Журналісти газети “The Boston Globe” з анонімних джерел дізнаються про випадки сексуального насилля над дітьми, яке практикують священики місцевої католицької церкви. Команда розпочинає розслідування, що приводить до значно ширшої мережі релігійних збоченців. Лишаються декілька питань: як знайти залізобетонні докази та притягнути церкву до відповідальності? Режисер “У центрі уваги” Томас Маккарті пообіцяв дати відповідь.

Чи сподобається американцям нашуміла історія протистоянь акул пера і представників духовенства – дізнаємося 28 лютого.

Автор – Ян Махівський

comments powered by HyperComments